Sister

Sister x TISSUE
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    L/S T-SHIRT/sister sister sisterdonate to women‘s rights advocacy group
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    L/S T-SHIRT/SISTERdonate to women‘s rights advocacy group
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    L/S T-SHIRT/sister sister sisterdonate to women‘s rights advocacy group
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    TOTE BAG/TISSUE MAGAZINEdonate to women‘s rights advocacy group
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    STICKER/SISTERdonate to women‘s rights advocacy group
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Sister x TISSUE
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長尾(以下N)- Uwe、今回の企画に快く参加してくれてありがとう。

私は2008年にSisterをスタートし、2018年に会社から独立して、今は自分でSisterを運営しています。
Sisterと言うお店の名前の由来はYOKO ONOさんのアルバム「Sometime in New York City」に収録されている「Sisters, O Sisters」から頂いたもので、このアルバムは70年代のアメリカで起こったウーマン・リブの精神が宿った曲です。この曲の歌詞やYOKOさんの著書「ただの私」に勇気を貰いました。(その名の通りSisterは女性だけでお店を運営をしています)
ですから、これを機にジェンダー問題への支援が出来ることをとても嬉しく思います。

N- First of all, thank you so much for the effort you have put in our collaborative project, Uwe. I can’t describe how much a pleasure it has been to work with you.

I started my shop Sister in 2008. Its business is now owned and operated only by women including myself. It’s named after Yoko Ono’s song “Sisters, O Sisters” from the album “Sometime in New York City,” which has the spirit of 70s feminist movement. The lyrics to the song and also Ono’s book “Just Me!” have truly been empowering to me.
I’m extremely happy to take this opportunity to spread positive message to women, just like these creations did to me.


Uwe(以下U)- ありがとう、Yumi。この企画に関わることができて、僕も本当にうれしいです。
TISSUE Magazine は世の中の自由と平等を支援することを自分たちの使命と考えているし、また、僕自身、ジェンダー問題には高い関心を持っていて、身のまわりにいる女性たちだけでなく、世界中の女性たちのためになにかできたらと考えているので、今回声をかけてもらえたことを光栄に思います。

U- Thank you very much, Yumi. It’s a big pleasure for me too. I feel quite lucky to be a part of this collaboration.
As TISSUE Magazine, we feel quite honoured and see it as a duty to support freedom and equality all over the world. As a male creative director behind the project, I have a lot of respect for those topics and hope I am able to give something back to the women in my life as well as women all over the world.



N- Uweの雑誌「TISSUE Magazine」はドイツ発のファッションカルチャー誌ですね。私は雑誌が発行された時に偶然本屋で見つけて、格好良い!と思いまとめて購入したんです。今思うと不思議な縁です。
あなたとこうして一緒に何かが出来ること、考えをシェアすることがとても嬉しいです。「TISSUE Magazine」のファンとして、あなたのクリエーションが大好きです。

N- You are Editor-in-Chief and Creative Director of TISSUE Magazine, published in Germany. I actually bought a few copies of the first issue when it came out. I immediately fell in love with the artistry of it, and have been a big fan of both TISSUE and your creations since then.
I certainly did not imagine back then that I’d be working with you in the future. This has been such an honour to be able to work with you and to share our thoughts and opinions.

Sister x TISSUE

U- 僕たちは TISSUE Magazine を流動性のある雑誌と呼んでいます。N° 5 を出した2015年以降、紙媒体での発行はしていません。現在はホームページ (http://tissuemagazine.com/) でのコンテンツ配信や、ミックステープと題した毎月の音源配信、それに、展示やイベントの企画に力を入れています。
TISSUE はどこの企業や組織にも属していない、インディペンデントのプロジェクトです。ここから得た売上はすべて TISSUE の制作に還元されていて、プロジェクトに関わる人は全員、僕を含めて無償で活動しています。

僕が TISSUE に関わる上でもっとも大切にしているのは、TISSUE の標語でもある「アートとメディア、生と死」、これを表現するにあたっての完全なる自由です。

今とりかかっているのは、今年オッフェンバッハ・アム・マイン造形大学で行うワークショップです。久しぶりに紙媒体で発行する予定の TISSUE Magazine N° 666 を、ワークショップの参加者と一緒に作り上げることになっているんですよ。

U- We like to call TISSUE a liquid magazine. We skipped printed version after five issues back in 2015. We focus on our homepage (http://tissuemagazine.com/), our monthly mixtape series as well as exhibitions and other interesting events.
TISSUE is an independent project. All profit flows back, and everyone is working for free, me as well.

For me, the most important thing at TISSUE is the total freedom of expression in art and media, life and death.

In a workshop at University of Art and Design Offenbach, beginning in 2019, we decided to work together on new printed issue - TISSUE N° 666!



N- 毎年3月8日に行われる国際女性デーは、主に世界の女性の権利を主張する日として定められています。今回企画した商品は販売価格の10%を女性支援団体に寄付することにしています。ロングスリーブTシャツは6000円(600円の寄付)、トートバッグ3000円(300円寄付)、ステッカー300円(30円寄付)。そして、この企画に参加した全ての人にUweがデザインしたポストカードをFREEで差し上げます。
ポストカードには是非大切な人にメッセージを書いて送って下さい。

N- March 8 is International Women’s Day, a global day celebrating women’s achievements.
In order to support gender equality, 10 percent of every purchase from our collaborative line will be donated to a women’s rights organization. The amount to be donated is 600 JPY for a long sleeve tee (retail price 6,000 JPY), 300 JPY for a tote bag (retail price 3,000 JPY), and 30 JPY for a sticker (retail price 300 JPY). Each purchase comes with a free postcard, designed by our guest artist, Uwe Jens Bermeitinger.


U- 今回、売上の一部が女性の人権保護団体に寄付されるということで、僕のデザインした “sister sister sister” では、TISSUE Magazine から Sister へ、そして Sister からすべての女性へと、国や言語を超えた女性同士の連帯を表現しました。
もうひとつ、TISSUE と Sister のロゴを組み合わせたビジュアルもとても気に入っているので、みなさんに身につけていただけるのを今から楽しみにしています。

U- I chose the theme “sister sister sister” for the special March 8 collection. From sister to sister to sister; from TISSUE Magazine to Sister Tokyo to all women - because a part of the profit goes to Women’s Rights Advocacy Group.
The main design for the collabo is the merge of the TISSUE and Sister’s logo. I by myself love it very much and can’t wait to see it on people wearing it.



N- 私は国際女性デーを機に身近なジェンダー問題に対して少しでも向き合いたいと思う気持ちでこの企画を発信しています。
女性支援=男性非難では無く、自分のより近い人たちを明るい気持ちにしていくために行動したいと思っています。
ジェンダーの問題は国や地域によって内容も様々だと言う印象を受けます。個人的な経験ですが、他者からの「女だから」「女のくせに」と言う無意識の固定概念と束縛によって自分の選択肢を狭めていることがあったはずです。
そして、私自身も「女なので」と、性に甘えていたことも事実です。
この固定概念こそ、次の世代にむけて変えていくべきことではないかと考えます。
Uweはジェンダー問題についてどう思っていますか?

N- For this year’s International Women’s Day, I see it as an opportunity to talk about gender equality.
Supporting women’s rights is not about criticizing men. I want to take action in order to make the society more comfortable to the people around me.

Issues related to gender and sexual diversity seem to really differ from country to country. Having grown up in Japan, there were some moments that I underestimated the possibility of myself, or held myself back from what I really wanted in life, because of gender stereotypes.
I want to inspire the next generation to push boundaries by breaking through such inner glass ceilings.


U-「ガラスの天井(※)」は男女平等に関するキーワードのひとつですが、僕はこれを「ガラス=壊れるもの」と捉えています。つまり、社会の古い仕組みや価値観は壊すことができるし、そのガラスの天井の外には、平等でよりよい世界が広がっているのを見ることだってできるはずなのです。それは女性にとってだけではありません、誰にとっても生きやすい世界です。

ドイツではジェンダー問題についての議論が活発に行われていますが、対話はときに感情的で複雑なものになりがちです。ドイツにおいても、本当の意味での男女平等はまだ実現していません。男女間での賃金や地位の格差、それに古い性規範も根強く残っています。
一方で、アートや音楽、クラブカルチャーの文脈では、そういった問題に対抗する動きもたくさん見られます。例えば僕の友人でもあるグループ POSSY (https://www.facebook.com/POSSYKollektiv/) は、性の多様性や互いの尊重、男女平等についての関心を高めるべく、イベントやパーティーで活動しています。これらを実現するためには、まだまだやらなければならないことはたくさんあります。
TISSUE でも性の多様性を支援すると同時に、男女平等を実現するための活動を、プロジェクト開始以来ずっと続けてきました。TISSUE の DNA に組み込まれていると言ってもいいでしょう。例えば “Natural Born (ナチュラル・ボーン)“ というコーナーでは、女性アーティストや、我々が出会った興味深い女性を紹介しています。それも、そうやって女性に焦点が当たることは特別でもなんでもなく、ごく当然なことだという姿勢を基本にね。

個人的な意見を言わせてもらうなら、僕の人生にとって男性は必要ありません。むしろ、社会の主導権を女性が握るようになったら、世界はきっともっとうまくいくだろうと考えています。
僕は女性に育てられました。母と姉です。当時はまだ、シングルマザーが1人で子供を育てていくのは容易なことではなかったことでしょう。彼女たちは、僕にあることを教えてくれました。性別の違いで人間の優劣なんて決まらない、ということです!

※ ガラスの天井 … 女性を含めたマイノリティが、性別や人種などを理由に、地位向上の機会を得づらい社会的不平等を表現する言葉。社会通念や人々の固定観念として存在する不平等性を ”見えない障壁” になぞらえている。
例えば、2016年のアメリカ大統領選挙において初の女性大統領となることを期待されていたヒラリー・クリントンが、対立候補だったトランプの勝利確定後、「最も高いところにあり、最も硬いガラスの天井を破ることができなかった」と敗北演説で語ったことが有名。

U-I like that you use the word “glass ceilings”. It immediately gives the feeling that these old structures are breakable and that you can even see through to a better equal world for everybody - not only women.

In Germany, these topics are quite popular but also quite hysteric and confusing. Still, in Germany, there is no real gender equality. There’s a gap when it comes to salary, power and representation. On the other hand, there is a lot of action going on in the fields of art, music and club culture. For example, my friends from POSSY (https://www.facebook.com/POSSYKollektiv/) - a creative club collective - put a lot of effort into the awareness of topics like sexual diversity, respect and gender equality on their parties and events. I know that there is still a lot of work to do.
TISSUE is supporting sexual diversity as well as gender equality since day one. It’s part of our DNA. We feature female artists and other interesting women in our “Natural Born” section without making a big fuzz out of it, like normal business.

Me personally, I don’t need men at all. I am quite sure, the world would be a better place if women would be in charge. I was raised by women - by my mother and my big sister - in times where it wasn’t that easy for single mothers raising their kids on their own.
They taught me from the beginning; there is no hierarchy in gender!



N- 最後に、私たちは一度も会ったことがないけれど、ファッションやカルチャー、アートを通して世の中の問題に一緒に、そしてポジティブに向き合うことがとても大切だと思っています。
考えをシェアすること、そして明るい方向へ進むことが今の私たちにとって必要だと信じています。
Uwe、本当に今回はありがとう!また話しましょう。

N- I think it’s so precious that, even though we never met in person, we can communicate with each other through fashion, culture and art, and work together to make the world a better place.
Thanks again for taking your time to share your thoughts with me, Uwe. I’d love to talk to you again!


U- 本当にその通りですね。ただ、一度も会ったことがないまま一緒に何かを作り上げるのも美しいことだけれど、僕としてはいつか東京に行ってみたいという願いも持ち続けています。もし叶ったら、次は実際にお会いして話ができるかもしれませんね。そうでなくても、これを機に今後も継続的になにか一緒に企画していけたらうれしいです。
最後に、このプロジェクトに関わってくださった全ての人に感謝します。

P.S. TISSUE N° 666、楽しみにしていてくださいね… (発売は年末の予定です)

U- Yes, that’s true. Still, I really hope to be able to visit Tokyo in person one day soon. So, maybe next times we’ll be talking in real life. I also hope that we will keep collaborating in the future.
Sending warm greetings to everybody involved.

P.S. TISSUE N° 666 is coming… (end of 2019)


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TISSUE Magazine
2011年に創刊されたドイツ発のファッション誌。Uwe Jens Bermeitingerが編集長兼クリエイティブ・ディレクターを務め、”Everything Sexy” をテーマに、エロティックな題材を ”セクシー” とは逆のシチュエーションに置くことで、これまでのセックスマガジンとは別の角度から “セクシー” について提案する。
http://tissuemagazine.com/
http://instagram.com/tissuemagazine/
https://soundcloud.com/tissue-magazine/

TISSUE Magazine
TISSUE Magazine was founded in 2011 by Uwe Bermeitinger with the help of Hans-Christian Bussert and Melanie Jeske. It used to be an exquisite art and photography manual at the edge of fetish, fashion and philosophy featuring the works of international artists, photographers and other personalities including Marili Andre, Maxime Ballesteros, Thomas Bayrle, Ayzit Bostan, Tim Bruening, Adrian Crispin, Martin Eder, Lukas Gansterer, HR Giger, Hart+Lëshkina, Daniel Josephsohn, Vassilis Karidis & Nicholas Georgiou, Sasha Kurmaz, Leigh Ledare, Jonas Lindström, Narcissister, Hanna Putz, Rotganzen, Timothy Schaumburg, Britta Thie, Miroslav Tichý, Olivier Zahm and Jörg Koch.

In 2015, after five printed issues TISSUE decided to not be a classic print magazine anymore and disappeared in ether. Now, TISSUE’s a liquid magazine and a creative collective focusing on our online platform releasing features, interviews, videos, our monthly mixtape as well as hosting events and exhibitions. Currently we are working on TISSUE N°666. It will be printed end of 2019.

©2019 TISSUE Magazine – art and media, life and death
TISSUE Magazine and tissuemagazine.com is a special service for you – Es ist hoffnungslos.


Uwe Jens Bermeitinger
1978年、ドイツ南部の都市に生まれる。現在はハンブルクを拠点に、フリーのアートディレクター/クリエイティブ・ディレクターとして活動。TISSUE Magazine の創設者であり、同誌のクリエイティブ・ディレクターも担当している。
個人名義の作品、インスピレーションやパーソナルな写真は、ブログ Kiosk Internaitonal で随時発表中。
http://kiosk.international/

Uwe Jens Bermeitinger
Born in 1978, in south of Germany, now living and working as a freelance art director/ creative director in Hamburg. He is Founder/ Creative Director of TISSUE Magazine. Sharing his work, inspiration and personal photography on his blog Kiosk International.
http://kiosk.international/


Translated by Mai Matsuoka